Hoe ontwerp ik mijn eigen logo?
Kan ik mijn eigen logo überhaupt zelf ontwerpen?
Mijn antwoord ja en nee.
Welke Software heb ik nodig om een logo te ontwerpen?
De beste Software om een logo te ontwerpen is Adobe Illustrator. Adobe Illustrator hoort bij het pakket van Creative Cloud en kan via volgende link worden aangeschaft:
Creative Cloud
Natuurlijk bestaat er ook kosteloze online software waarmee je een logo zelf kunt maken. Je hebt dan de mogelijkheid om uit verschillende templates te kiezen. Wat wel belangrijk is om te weten: Vaak blijven de rechten van jouw logo (gemaakt via hun site) bij de makers van de online software en de kans dat nog 100 anderen hetzelfde logo hebben als jij is nogal groot. Hiernaast is het ook niet mogelijk je logo achteraf te individualiseren en je ontvangt vaak alleen een versie in RGB. Problemen kunnen optreden als je je logo voor drukwerk wilt gebruiken. Maar op je website ziet je logo er vast heel mooi uit.
Kies je voor Abobe Illustrator, heb met al deze restricties niets te maken.
Wat voor soort logo kies je voor jouw onderneming?
Een logo is een beeld dat symbool staat voor jouw onderneming. Er zijn 5 verschillende soorten logo’s.
Denk er goed over na waarom je voor een bepaald soort logo kiest. Het is belangrijk dat jouw logo bij je onderneming past en aantrekkelijk is voor het oog. Jouw logo is immers het eerste wat je nieuwe klant van jou te zien krijgt.
Kies een monogram logo als je onderneming een lange naam heeft. De initialen helpen jouw ontwerp te vereenvoudigen en jouw klanten zullen het makkelijker vinden jouw logo te onthouden.
Kies een woordmerk als jouw onderneming nieuw is, de naam kort genoeg en jouw onderneming een originele naam heeft. Als deze naam dan ook nog in een aantrekkelijk ontwerp wordt gegoten, wordt jouw merk onvergetelijk voor jouw klanten.
Zowel een monogram logo als een woordmerk zijn veelzijdige opties en kunnen door middel van het juiste lettertype de diversiteit van je onderneming vangen. Let wel: Oog voor detail is hierbij nodig.
Een beeldmerk is effectief als jouw merk of onderneming zich al heeft gevestigd. Mocht je in de toekomst je bedrijfsmodel willen veranderen, is een degelijk logo geen goede keuze.
Een abstract logo geeft je de mogelijkheid een uniek beeld voor jouw onderneming te creëren. Hierbij is het belangrijk dat je weet hoe vorm, structuur en kleur corresponderen en een betekenis weerspiegelen.
Je kunt ook voor een combinatielogo gaan. Een dergelijk logo wordt graag gekozen door grote en bekende ondernemingen.
Welke typografie kies ik voor mijn logo?
Welk lettertype past bij jouw logo? Kies je voor een letter met schreven of zonder schreven? Kies je voor kapitalen of juist niet? Wees je ervan bewust dat ieder lettertype een andere uitstraling heeft.
No-go: Kies nooit voor Comic Sans. Zoals de naam al zegt, is dit lettertype gemaakt voor korte stripverhalen, maar zeker niet voor een logo. Ik raad je ook af gebruik te maken Arial of Times New Romen. Deze lettertypes zijn erg standaard en niet geschikt voor een logo.
Via Da font vind je een ruime collectie aan lettertypes die je kunt downloaden. Let wel dat sommigen niet gemaakt zijn voor commercieel gebruik. Het is belangrijk dat door middel van het lettertype de kern van je logo weergegeven wordt. Sierlijke letters bijvoorbeeld voelen hoogwaardig aan. Modelabels maken hier vaak gebruik van terwijl bijvoorbeeld architectenbureaus eerder gebruiken zullen maken van een zwaarder lettertype.
Welke kleur kies ik voor mijn logo?
Naast de typografie speelt ook de juiste kleur een cruciale rol in het ontwerpproces van je logo. De juiste kleur kan de krachten van je onderneming bundelen, een verkeerde kleur kan het tegenovergestelde veroorzaken. Kleurenpsychologie kan een belangrijk rol spelen. Hier wordt beschreven welke kleuren invloed hebben op onze emoties en gedrag. Geel is bijvoorbeeld een jonge en vriendelijke kleur. Blauw is koning van de kleuren en symboliseert vertrouwen. Paars geeft je logo een luxe uitstraling.
Veilig spelen met oog op het ontwerp!
Er bestaan ongetwijfeld ondernemingen die succesvol een eigen logo hebben gecreëerd. Lukt jou dat dat ook? Dat kan niemand voorspellen natuurlijk…
Als je zeker wilt zijn van een zinvol en goed werkend logo, besteed je de werkzaamheden uit aan een professional die samen met jou een mooi en efficiënt designconcept kan ontwikkelen.
De meest succesvolle ondernemingen huren ontwerpers in, gezien deze vaak experts zijn op hun gebied. Op deze manier heeft de ondernemer tijd zich op zijn kerncompetenties te concentreren.
Of je zelf een logo gaat ontwerpen of voor welke ontwerper kiest, is natuurlijk aan jou, maar je kunt altijd kijken naar mijn aanbod of vrijblijvend contact opnemen. Een kopje koffie drinken kan nooit kwaad. Wie weet tot ziens?