Do’s en dont’s tijden het ontwerpen van je logo
Deze tip voor het ontwerp van je eigen logo is niet alleen bedoeld voor ontwerpers maar ook voor mensen die zelf aan de slag willen gaan met hun logo. Het ontwerpen van een logo is meer dan alleen maar “iets moois”. Je wilt namelijk positieve aandacht krijgen van jouw doelgroep.
Don’ts tijdens het ontwerp van je logo
Doe rustig aan met het aantal lettertypes
Het is belangrijk dat je kiest voor 1 lettertype, hooguit 2. Je logo lijkt anders ongestructureerd en het is duidelijk dat je er niet goed over hebt nagedacht.
Doe anderen niet na
Ga op zoek naar een eigen visuele identiteit. Een goed logo zet zich af tegen de rest en valt op in de brede massa. Bovendien ga je er vandoor met het idee van iemand anders en dat is absoluut niet netjes. Wees creatief en innovatief.
Gebruik de juiste software
Door middel van Adobe Illustrator kun je vectorlogo’s ontwikkelen. Het voordeel is dat een vectorafbeelding zelfs op groot formaat er scherp uit komt te zien.
Gebruik geen te letterlijk beeld
Wees creatief en gebruik geen te letterlijk beeld in je logo. Het is bijvoorbeeld niet nodig een voetbal weer te geven als je een voetbalteam in de Eredivisie bent.
Do’s tijdens het ontwerpen van je logo
Weet wie je doelgroep is
Het doel van je logo en dus ook van jouw bedrijf is het juiste publiek te bereiken en aan te trekken. Houd altijd in je achterhoofd dat jouw logo hen moet aanspreken, dus kies niet de kleuren die jezelf mooi vindt, maar die jouw doelgroep aanspreken. Bepaal wie bij je doelgroep hoort en onderzoek wat ze aansprekend vinden.
Maak schetsen
In de beginfase van het ontwerpproces kun je het beste pen en papier pakken en erop los schetsen. Breng al je ideeën op papier en je zult snel zien, welke ideeën haalbaar zijn en welke toch minder geschikt zijn. Schetsen helpt bij het vinden van een geschikt logo.
Maak het jezelf makkelijk
Logo’s met te veel details slaan vaak te plank mis omdat het wezenlijke niet tot uiting komt. Goede logo’s zijn simpel en goed doordacht. Licht een belangrijk detail uit en je bent goed op weg. Let er ook op dat je logo zowel op groot formaat als op klein formaat goed werkt.
Denk goed over je lettertype na
Ieder lettertype heeft een eigen karakter en heeft daarom een andere uitstraling. Daarom speelt het lettertype een belangrijke rol voor jouw logo en ook voor de doelgroep. De eerste indruk telt immers.
Denk ook goed na over de kleur van je logo
Naast dat een lettertype een bepaald karakter heeft, heeft ook kleur deze eigenschap en kan verschillende emoties bij mensen teweeg brengen. Verdiep je daarom goed in de kleurenpsychologie.
Bespreek je ontwerp met anderen
Als je uren met je een ontwerp bezig bent, ben je op een gegeven moment niet meer objectief naar je eigen werk toe. Dat geeft niet, maar dat kun je voorkomen door met anderen te praten over het ontwerp van je logo. Het is altijd goed een tweede of derde opinie te hebben.
Veilig spelen met oog op het ontwerp!
Er bestaan ongetwijfeld ondernemingen die succesvol een eigen logo hebben gecreëerd. Lukt jou dat dat ook? Dat kan niemand voorspellen natuurlijk…
De meest succesvolle ondernemingen huren ontwerpers in, gezien deze vaak experts zijn op hun gebied. Op deze manier heeft de ondernemer tijd zich op zijn kerncompetenties te concentreren.
Of je zelf een logo gaat ontwerpen of voor welke ontwerper kiest, is natuurlijk aan jou, maar je kunt altijd kijken naar mijn aanbod of vrijblijvend contact opnemen. Een kopje koffie drinken kan nooit kwaad. Wie weet tot ziens?